Laps 1. klassis – suur muutus pereelus. Kuidas lapsevanemana muutustega toime tulla ja lapsele toeks olla?
Koolitus- ja kogemusgrupp esimeses klassis käivate laste vanematele
Aeg: kolmapäeviti 17.30 - 19.00 (25.09, 02.10, 09.10, 16.10, 30.10, 06.11, 13.11, 20.11)
Koht: Tallinna mnt 22, III korrus, saalis.
Kohtade arv: piiratud, kinnine grupp, vahepeal liituda ei saa
Esimesse klassi minek on suur muutus nii lapse kui pereliikmete
jaoks. Koolielu algusega kaasnevad paratamatult nii rõõmud kui mured. Mõnikord on need murekohad teiste perede
muredega sarnased aga mitte alati. Mida teha ja kuidas toimida nii lihtsamate
küsimuste kui keerulisemate olukordade korral?
Oleme kokku pannud 8 mooduliga programmi, et rääkida
olulistest teemadest seoses koolitee alustamisega aga ka pere toimimise
toetamiseks kogu koolitee jooksul. Enne
iga kohtumist on osalejatel võimalik lühikese videoloengu vahendusel teemasse sisse elada ning mõelda eelnevalt, kuidas enda peres lood on.
Maksumus: 195 eur, registreerudes kahekesi 350 eur kokku. Hind sisaldab vajaminevaid materjale ja kohvipausi.
Info ja registreerimine: info@ojaveere.ee või tel: +372 5866 3300
Kohtumiste ajad ja käsitletavad teemad:
25.09. Koolilapse päevakava. Lapsevanema roll ja vastutus selle koostamisel ja hoidmisel.
- Milline peaks olema koolilapse päevakava? Toitumise ja une tähtsus päevakavas.
- Koolilapse huvitegevus. Mida huviringi valimisel silmas pidada?
- Koolilaps ja ekraaniaeg. Kui palju on palju?
- Mängu ja vaba aja tähtsus koolilapse päevakavas.
- Kuidas suunata laps kodus õppima?
- Kuidas murekohti märgata ja lahendada?
02.10 Lapse sotsiaalne koolivalmidus. Kooli ja kodu koostöö tähtsus.
- Kas laps on sotsiaalselt koolivalmis? Lapse kohanemisvõime ja muutustega toimetulek.
- Koolilapse suhted eakaaslaste ja täiskasvanutega. Koolilapse sõprussuhted ja nende kujunemine.
- Koostöö kooli ja kodu vahel. Miks see vajalik on ja kuidas seda kujundada?
- Jagame lihtsaid ja mängulisi võtteid koolitee turvaliseks alguseks.
Koolitaja: pereterapeut Karin Pae
09.10 Vanema isikliku koolikogemuse ja hoiakute mõju lapsele ehk kui koolistress haarab kaasa ka lapsevanema.
- Vanema emotsionaalne koolikogemus: Kuidas sinu enda kooliaja mälestused ja tunded võivad kujundada sinu lapse kogemusi?
- Koolikiusamise mõjud: Kas sinu varasemad kogemused kiusamisega (või selle puudumine) mõjutavad sinu lapse käitumist ja toimetulekut koolis?
- Uskumuste ülekandumine ja mõju: Kuidas sinu hoiakud hariduse, sotsiaalse staatuse ja kooliedu kohta mõjutavad alateadlikult sinu lapse suhtumist?
- Vanemate roll ja vastutus: Kuidas luua teadlikult toetav keskkond, mis aitab sinu lapsel õitseda koolis ja väljaspool?
- Vanema enesehool: Miks on oluline hoida enda emotsionaalset heaolu, et olla oma lapsele parimaks toeks?
- Pilk iseenda sisemaailma: Avasta, kuidas enda sisemaailma mõistmine aitab sul paremini mõista ja toetada oma last.
Koolitaja: pereterapeut Kaili
Inno
16.10 Lapse
tunded keevad üle ehk lapse emotsionaalne koolivalmidus
- Ärevuse äratundmine ja sellega toimetulek: Õpime nägema lapse ärevuse märke praktilisi tehnikaid, kuidas leevendada lapse ärevust igapäevaelus.
- Avatud dialoog lapsega: Avastame, kuidas luua turvaline ja usalduslik keskkond, kus laps saab oma tundeid vabalt väljendada, tehes ruumi avatud ja toetavale suhtlusele.
- Emotsioonide sõnastamine: kuidas aidata lapsel leida sõnad oma tunnete kirjeldamiseks, et paremini mõista ja juhtida oma emotsioone.
- Toimetulek enda emotsioonidega ja mudeldamine lapsele: Lapsevanemana oled oma lapsele eeskujuks. Õpime, kuidas juhtida oma emotsioone ja mudeldada lapsele tervislikku emotsioonidega toimetulekut.
- Stabiliseerimis- ja kuulamisoskused vanemale: Praktilised oskused, kuidas jääda rahulikuks ja tasakaalukaks ka siis, kui lapse tunded on intensiivsed.
- Suhtlemine kooliga: Kuidas olla tõhus suhtleja koolipersonali ja õpetajatega, et koos leida lahendusi ja toetada lapse kooliedu.
- Tunnustamine ja positiivne tagasiside: Õpime, kuidas positiivne tagasiside ja tunnustamine võivad tugevdada lapse enesehinnangut ja aidata tal paremini toime tulla keeruliste olukordadega.
- Käitumisstrateegiad: Praktilised nipid, kuidas toetada lapse positiivset koolikogemust
Koolitaja: pereterapeut Kaili Inno
30.10 Lapse käitumine kui märguanne peresuhetes toimuvast
- Kas ja kuidas jagada vanematele lastele ülesandeid ja vastutust koolilapse toetamiseks.
- Kuidas peaks toimima vanemliku vastutuse jagamine vanemate ja vanavanemate vahel?
- Vanemate õdede-vendade koolikogemuse mõju
- Kas lapse kooliminek on perele kriis? Kuidas sellega toime tulla?
- Keerulised suhted perekonnas ja seos õpimotivatsiooniga. Miks mõni laps muutub tubliks ja mõni ükskõikseks?
- Kas ja kui palju tuleb last aidata koolitööde tegemisel? Kus on aitamise ja ära tegemise piir? Kas ja kes kirjutab tõendi, kui …?
Koolitaja: pereterapeut Siiri Viil
06.11 Kuidas saan aru, et lapsel on koolis raske ning mil viisil last toetada?
- Närvisüsteemi ja aju toimimine: miks me teeme nii, nagu tegelikult ei taha? Mis meid juhib? Keha-mõtlemine-tunded.
- · Teadlikkus: kuidas märgata, et lapsel (minul lapsevanemana) on raske?
- Sildistamine vs turvaline kasvamine: lastele pandavad sildid (ATH, Autismispektrihäired, kaklused ja käitumisraskused, enesesse tõmbumine, koolikiusamine.
- Vanema süütunded ja hirmud seoses lapse erilisusega
- Julgus pöörduda : Milliseid tugiteenuseid saab koolist? Kas ma pean andma koolile lapse terviseinfot? Millal pöörduda Rajaleidjasse?
Koolitaja: psühholoog Merle Hillep
13.11 Lapsevanema enesehool – praktilised tehnikad ja võtted.
- Mina-sõnum - mis see on ja kuidas see toimib?
- Ohvri-abistaja-kiusaja kolmnurk – kes olen mina?
- Hingamistehnikad ja nende rakendamine
- Meditatiivsed tehnikad ja nende rakendamine
- Liikumine
- Vaikuseminutite, Peaasi võimalused
Koolitaja: psühholoog Merle Hillep
20.11 Lihtsad kodused võimalused ühiseks kvaliteetseks ajaveetmiseks ehk julgus koos mängida ja luua. Võimalus tulla koos lapsega
- Mis on loovus? Milleks meil seda üldse vaja on? Kuidas selle arendamine toetab lapse toimetulekut elus?
- Kuhu kaob loovus ja mängurõõm ning kuidas seda tagasi saada?
- Ühistegevused koos lastega
- Kogu koolitusest kokkuvõtete tegemine
Koolitajad: pereterapeut ja muusikaterapeut Kaili Inno, kunstiterapeut Epp Sussen
Kohtumisi toetab Rapla vald.